понеділок, 9 березня 2015 р.

Урок світової літератури в 11 класі


Тема уроку.              Вибрані  сторінки  російської поезії
                                                «срібного століття»

Мета уроку: ознайомити учнів із широким колом поетів «срібної доби»; допомогти усвідомити ідейно-художні особливості  їхньої творчості; розвивати навички самостійної роботи з додатковою літературою; уміння працювати колективно й індивідуально; виявляти  творчі здібності, виховувати учнів на кращих поетичних зразках.
Обладнання уроку: портрети поетів, виставка книг, ілюстративні  матеріали, інформаційні пакети, мультимедійні презентації, аудіо записи музики І.Стравинського, К.Дебюссі, Прокоф’єва.
Тип уроку: презентація творчих проектів в літературному кафе.
Випереджувальні завдання. Учні поділяються на  чотири групи (представники символізму, акмеїзму, футуризму та група, що презентує творчість М. Цвєтаєвої та С.Єсеніна). Кожна група готує поетичний маніфест, міні презентацію по творчості поетів, що не входять до  програми, вивчає напам’ять поезії, аналізує, підбирає ілюстративний матеріал.
Оформлення класу. Учнівські столи розміщені в шахматному порядку, це створює невимушену обстановку. За кожним столиком – 4 учні. На столі – портрети поетів, яких вибрала група. Підсвічник із запаленою свічкою, збірки поезій, інформаційні пакети, ілюстративний матеріал.




Робота на уроці.
Слово вчителя. ( на фоні  музики)  Поети « срібної доби» були різними за естетичними смаками, світоглядними переконаннями, індивідуальними стилями, але всі вони об’єднуються в яскраве зоряне  сузір’я що сяє нам і досі. Світло «срібного століття» - це світло душі людини, яка здатна на глибокі почуття і зберігає їх попри всі  соціальні катаклізми, це світло внутрішньої краси особистості, її потягу до свободи, вічності, гармонії зі світом. Епіграфом нашого засідання сьогодні   буде романс «Зимова  ніч» на слова Бориса Пастернака.( Учні виконують романс).
- Які ваші враження від романсу?
- Чому, на вашу думку, поезія « срібного століття» - це унікальне явище?
- Соловйов сказав :» Я втомився від століття двадцятого, від його закривавлених ран…» Поясніть його думку.
Дійсно, поезія « срібної доби» – це унікальне явище у світовій літературі. Російські поети підтвердили невичерпні можливості утворення нових поетичних перлин, кожна з яких має свою неперевершену цінність. З’явились нові літературні течії.
В залежності від вибору модерністського напряму ви самі до сьогоднішнього уроку сформували групи і виконували певні завдання.
Завдання для груп:
-   підготувати повідомлення про літературний напрям;
-   підготувати маніфест;
-   презентувати творчість двох поетів;
-   продекламувати поезії ( за вибором учнів);
-   створити синкан по темі

Група  символістів. Зачитує свій маніфест, презентує свій  мультимедійний  творчий проект. Додаток №1.
-   Приблизно в 1905-1907рр російський символізм переживає кризу. Як ви думаєте, чому ?
-   Дійсність стрімко змінювалась і тому абстрактні символи та образи вже не могли відобразити дійсність, поезія мала спуститись на землю.
Так виникла нова течія – акмеїзм. Послухаємо поетичний маніфест акмеїстів.

Група акмеїстів. Зачитує маніфест, презентує свій мультимедійний творчий проект. Додаток №2.
- Чи змогли акмеїсти  повністю  відійти від символізму?
Авангард у « срібному столітті» представляє футуризм. Ваш маніфест, футуристи.

Група футуристів. Зачитує маніфест, презентує свій мультимедійний творчий проект. Додаток №3.
- Чи змогла Росія до кінця зрозуміти, хто був подарований її в особі Володимира Маяковського?
- Як ви вважаєте, ким більшою мірою були футуристи: руйнаторами (нігілістами) чи новаторами ( творцями )?

Серед сузір’я поетів «срібного століття» вагоме місце посідають Марина Цвєтаєва  та Сергій Єсенін.
( Презентація творчості  поетеси)


А я хочу розказати про молодого талановитого поета Сергія Єсеніна. Він справжній самородок., прихильник імажинізму. Провідні теми його творчості: любов до батьківщини, до землі; замилування природою, милосердне ставлення до тварин. Уболіває за долю села, яке стискує « залізна рука міста. Багато любовної лірики. Вірші мелодійні, легкі, емоційно наснажені, близькі до народної творчості. (прослухати пісню на слова Єсеніна)

· Як ви відноситесь до таких висловлювань: «Найсумніша радість – бути поетом. Решта не враховується. Навіть смерть.» ( Гарсія Лорка ).
·  Щира поезія – це любов,мужність і жертовність.» (Гарсія Лорка).

Підсумок уроку.
  « Горькая судьба поэтов всех племен
 Тяжелее всех судьба казнит Россию».
І це справді так. Життєвий шлях багатьох поетів виявився трагічним. В голодному Пітері помер Блок. Емігрував  і став католицьким священиком  В’ячеслав Іванов, емігрували Дмитро Мережковський і Зінаїда Гіппіус, в злиднях помер К. Бальмонт, Анна Ахматова і Борис Пастернак пережили страшні роки  сталінських репресій, Миколу Гумильова – розстріляли, Осип Мандельштам загинув в пересильному таборі під Владивостоком, В. Маяковський, С. Єсенін, М. Цвєтаєва покінчили життя самогубством.
Та  ми  не  забули їх імена. А твори, які вони писали, хвилюють нас і тепер, і ми будемо звертатись до них знову і знову.

На галерной чернела арка,
В Летнем тонко пела флюгарка,
И серебристый  месяц  ярко
Над  серебристым  веком стыл.

                             Анна  Ахматова

Немає коментарів:

Дописати коментар